رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: از شروع سخت تا رسیدن به پیشرفت های ماندگار

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: از شروع سخت تا رسیدن به پیشرفت­های ماندگار 

به بهانه یک سالگی استقرار هیئت مدیره در اتحادیه

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با روابط عمومی این اتحادیه اعلام کرد:

مطابق وعده ­های پیشین، ما خود را ملزم به ارائه گزارش نحوه عملکرد اتحادیه در سالی که رفت می­دانیم. هیئت مدیره فعلی از روز بیست و هفتم شهریور ماه 98 در سمت خود مستقر شدند و حالا یک سال تمام از این تاریخ می­ گذرد؛ بنابراین فرصت خوبیست که در مورد اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد صحبت کنیم.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اظهار تاسف از اینکه در طی همین یک سال گذشته شاهد از دست دادن یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره، دوست عزیزمان، آقای محمد لواسانی بودیم، بیان کرد: وضعیت اپیدمی بیماری کرونا که هنوز هم گریبانگیر این دنیاست، منجر به خسارات مادی و معنوی زیادی شد. با وجود اقدامات بی­ سابقه ستاد مبارزه با کرونا در ایران و منع کسب اصناف و اعمال مقررات شدید برای مجازات خاطیان؛ تعطیلات اجباری طولانی مدتی از ماه ­های پایانی سال گذشته برقرار شد که تا نیمه اردیبهشت ماه به طول انجامید وموجب محدودیت های بسیاری در گستره فعالیت ­های اقتصادی کشور شد. در این دوران، اعضاء این صنف علاوه بر مشکلاتی که تمام جهان را درگیر کرده بود، دچار معضلاتی از جمله کاهش قدرت خرید مردم و به تبع آن رواج فروش کالای دست دوم یا تقلبی در بازارهای زیرزمینی، سر رسیدن موعد پرداخت مالیات در شرایط بحران، رونق کسب و کارهای اینترنتی که بدون دریافت پروانه کسب سر از ناکجا در آورده و به فعالیت مشغول شدند، توقف تولید کارخانه ­ها، عدم تخصیص ارز نیمایی به کالاهای حوزه IT، روند رو به رشد نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش و … گردیدند.

فرجی ادامه داد: با توجه به تمام مشکلاتی که ذکر آن رفت، ما تا حدود زیادی موفق به از میان برداشتن این معضلات شدیم و در این بین تمام کوشش ما این بود که درب اتحادیه به عنوان مکانی برای استماع مشکلات اعضا همیشه گشوده باشد تا روزنه­ ای برای جستجوی راه حل ایجاد کرده و پس از یافتن آن، در حد توان دست به اقدام بزنیم.

فعالیت­ های عادی و روزمره صنف در دوران کرونا  منجر به تغییرات ناخوشایند شد.

وی با بیان اینکه فعالیت­ های عادی و روزمره صنف در این دوران نسبت به سالیان قبل دستخوش تغییر شده است، ادامه داد: با وجود اینکه فعالیت هیئت مدیره جدید در طی یک سال اخیر، دستاوردهای زیادی از جمله راه ­اندازی سیستم اتوماسیون به روز، برگزاری کمیسیون فنی آنلاین، ساماندهی فعالیت­های بازرسی، اقدامات مناسب جهت بهبود اوضاع مالی و … را به همراه داشته، اما طبیعی­ست که به دلیل وضعیت خاص شرایط کرونا در 8 ماه گذشته که قبلاً هم بیان کردم، علاقه به شروع کسب و کارهای صنفی کمتر شده و به تبع آن مطابق آمار در همه اصناف، تعداد جوازهای صادره با افت قابل توجهی نسبت به سالیان گذشته همراه شود.

رئیس اتحادیه فناوران در زمینه عملکرد قسمت­ های مختلف اتحادیه توضیح داد:

ساماندهی بخش بازرسی

در زمینه کمیسیون بازرسی، بر خلاف سنوات گذشته، همه اعضا مسقیماً با بخش بازرسی در ارتباط بودند و نیازی به مراجعه حضوری برای گزارش تخلف واحدهای صنفی­ ای که بدون اخذ پروانه کسب مشغول فعالیت در حوزه رایانه بودند، وجود نداشت. اعضا می ­توانستند با ارسال اینترنتی آدرس، کروکی و عکسِ واحد متخلف گزارش خود را ثبت کنند و این امکان به ویژه در زمان ثبت اظهارنامه­ های مالیاتی، بسیار موجب دلگرمی ایشان گردید. واحدهای متخلف به وسیله کارشناسان بازرسی شناسایی و به پایگاه­ های اماکن معرفی شدند. با این حال از آنجایی که متاسفانه اتحادیه امکان نظارت بر اجرای طرح را نداشت، در برخی از پرونده­ ها تعلل صورت گرفت و موجب ناخشنودی برخی از اعضا گردید. لذا خانه صنف به محض وقوف بر ماجرا در صدد پیگیری برآمد و با همکاری قابل تقدیر رییس پلیس اماکن، اقدام به برخورد با متخلفین صنفی نمود.

علاوه بر این زمانی که وظایف اتحادیه در سال قبل به ما محول شد، حدود صد و پنجاه پرونده معوقه در بخش بازرسی داشتیم که در حال حاضر با به ثمر رساندن تمام آن­ها، علاوه بر ساماندهی بازرسی­ های جدیدی که در حوزه وظایفمان قرار می­گرفت، امروز می­ توانیم اعلام کنیم که بازرسی در تمام زمینه­ ها به روز شده و بدون معطلی، در همان روز صورت می ­پذیرد.

تعداد بازرسی ­های انجام شده توسط اتحادیه در سطح واحدهای صنفی از ابتدای مهر ماه سال 98 تا انتهای شهریور ماه امسال برابر با 886 بازرسی بود. 157 واحد جهت اعلام پلمپ (ماده 27)، 18 واحد جهت اعلام پلمپ (ماده 28)، 61 واحد به منظور جلوگیری از پلمپ و 18 واحد جهت فک پلمپ به پایگاه­های اماکن تهران معرفی شدند.

در اینجا باید از رییس کمیسیون بازرسی، آقای محمدرضا نهازی کمال قدردانی را به عمل بیاورم که با دقت بالا و پیگیری های خود، موجب ایجاد نظم در این کمیسیون گردیدند و همچنین بازرسین محترم اتحادیه که با رفتار نظاممند خود در تحقق این مهم کوشیدند.

برگزاری کمیسیون فنی به صورت آنلاین و ساماندهی پرونده های فاقد مدرک

در زمینه صدور پروانه کسب، تمام سعی ما بر این بود که تا جایی که در اختیارات این اتحادیه است، فاصله زمانی بین مراجعه فرد برای تشکیل پرونده تا صدور جواز او را کاهش دهیم. با این حال برخی از مراحل نیاز به پیگیری و همت خود اعضا دارد و در اختیار ما نیست. اما اگر فردی با مدارک کامل و با در دست داشتن استعلام دارایی خود مراجعه کند و در همان زمان کلاس­های آنلاین اتاق اصناف را ثبت ­نام کرده و به صورت کامل در آن شرکت کند و در صورت نیاز و به فراخور رسته در امتحانات سازمان فنی و حرفه­ ای نمره قبولی را کسب کند، این فاصله به طور میانگین تنها 15 روز به طول می­ انجامد. از جمله تمهیدات اندیشیده شده توسط این اتحادیه برای کاهش زمان این پروسه، علاوه بر ساماندهی بازرسی و عدم معطلی برای انجام آن و در صورت لزوم بازرسی­ های مجدد، برگزاری کمیسیون فنی به صورت آنلاین بود که این امکان برای اولین بار در سطح اصناف، توسط این اتحادیه شکل گرفت و موجب شد که افراد به محض تکمیل مدارک خود بتوانند در همان هفته در کمیسیون شرکت کنند و به فراخور دانش خود، گواهینامه این کمیسیون را اخذ کنند.

در اینجا لازم می­ دانم که از برادر گرانقدر، آقای منصوری، رئیس کمیسیون فنی و کارشناسان فنی همراهشان کمال تشکر را به عمل بیاورم که با شکیبایی خود، باعث برطرف نمودن یکایک نقایص این طرح نوپا گشته و در حال حاضر اجرای این طرح، عاری از هر گونه خطایی صورت می­پذیرد.

علاوه بر این در زمینه تشکیل پرونده و صدور جواز باید متذکر شوم که زمانی که این اتحادیه تحویل ما شد، حدود 900 پرونده تحت عنوان “در دست اقدام” تشکیل شده بود که صاحبین آن­ ها هنگام اجرای طرح­ های ساماندهی اماکن در سالیان مختلف برای جلوگیری از پلمپ واحدشان به اتحادیه مراجعه کرده بودند و مسئولین وقت برای سود جستن از آشفتگی تنها با دریافت مبلغ حق عضویت، تکمیل فرم و فتوکپی کارت ملی و یک قطعه عکس اقدام به تشکیل پرونده برای آن­ها نموده و نامه جلوگیری از پلمپ را صادر کردند. این پرونده­ ها بدون تکمیل مدارک در بایگانی جمع آوری شدند و افراد بدون اخذ مجوزهای قانونی با تشکیل پرونده­ای فاقد مدارک، سالیان سال به کار مشغول شدند. آنچه که مبرهن است این است که تعیین تکلیف این تعداد پرونده بسیار زمانبر خواهد بود.

بنابراین در این دوره، افرادی که مدارک هویتی، تحصیلی، ملکی و مالیاتی کاملی نداشتند، به هیچ عنوان نتوانستند پرونده ­ای تشکیل دهند و تنها موردی که باعث شده صدور جواز تعدادی از افراد بیش از دو هفته به طول بیانجامد، تاخیر در استعلام دارایی یا عدم همت ایشان در اخذ گواهینامه کلاس­ های اتاق اصناف تهران می­ باشد.

علاوه بر این برخی از افراد با عدم مراجعه به کمیسیون فنی در نوبت اعلام شده، مانع از تکمیل پرونده خود می شوند. به عنوان مثال در یک سال گذشته، تعداد پرونده­ های ورودی کمیسیون فنی 350 عدد بود که از این میزان 166 پرونده گواهی قبولی را دریافت نمودند، افراد مختلف 64 بار از پس این امتحان بر نیامده و رد شدند و 120 مورد غیبت صورت گرفت.

با وجود این سختگیری­ ها و مشکلاتی که شرح آن رفت، در طی یک سال اخیر 315 مورد پرونده تشکیل شد. تعداد 164 عدد پروانه کسب صادر شد، 83 مورد تمدید جواز صورت گرفت و 9 مورد به دلایل مختلف خواهان تعویض پروانه کسب خود شدند. و 165 مورد ابطال پروانه قدیمی رخ داد.

افزایش قیمت محصولات IT با افزایش تعداد شکایت رابطه مستقیم دارد

در زمینه کمیسیون شکایت، در یک سال گذشته 1056 شکایت ثبت شد که از این تعداد 297 مورد مستقیماً به اتحادیه مراجعه کردند، 139 مورد برای ثبت شکایت خود به سازمان صنعت، معدن و تجارت رفتند و 647 مورد در سایت به صورت اینترنتی و غیر حضوری شکایت خود را مطرح نمودند. از این تعداد 916 مورد پرونده مختومه و منجر به رضایت شاکی گردید و 140 پرونده همچنان در دست پیگیری و کارشناسی­ست.

همانگونه که آمار نشان می­دهد، در سال گذشته این کمیسیون بسیار پرکارتر از سالیان قبل بوده. علت واضح است: افزایش ناگهانی قیمت ارز، عدم تخصیص ارز، عدم ترخیص کالا، عدم واردات کالا، کمبود کالا و … قیمت محصولات IT را با افزایش چشمگیری مواجه کرد. در نتیجه مصرف­ کنندگان بیش از گذشته نیاز به تعمیر و رفع ایراد از دستگاه­های خود را احساس داشتند، چرا که تهیه یک دستگاه نو بسیار هزینه بر شده است. به تبع این موضوع با افزایش مراجعه به واحدهای خدمات پس از فروش و ارائه درخواست ­های منطقی و گاهاً بی منطق خود، پاسخ­هایی دریافت می ­کردند که به نظرشان منصفانه نبود.

با توجه به توضیحات ذکر شده بدیهی­ ست که تعدد شکایات، به معنای بروز بیشتر تخلف میان همکارانمان نبود. در بسیاری از مواقع سطح توقعات مصرف­ کننده خیلی بالا بود؛ اما با درایت و عدل و انصاف رییس و اعضاء این کمیسیون، جلسات تا زمانی که به رضایت ختم شوند، ادامه داشتند.

در اینجا وظیفه خود می­دانم که از آقای مسعود بابایی رییس کمیسیون شکایات تشکر ویژه ­ای داشته باشم که با توجه به حجم کاری بالای این کمیسیون، زمان حضور ایشان در اتحادیه، حتی از اعضاء هیئت مدیره نیز بیشتر بوده و بین سه تا چهار روز در هفته از حضور کارشناسان شکایت گروه­ های مختلف بهره برده و به این شکایات رسیدگی می ­کنند. همچنین از برادر عزیزمان، آقای بابک قناد، برای اراده راسخشان در زمینه حل اختلافات مابین اعضاء صنف سپاسگزاری می کنم. و قدردان زحمات یکایک کارشناسان این کمیسیون ها هستم.

حذف گارانتی های نامعتبر و دقت بی نهایت در ارزیابی

در مورد خدمات پس از فروش، هیئت مدیره از زمان استقرار در سمت خود طبق توافقی که با سازمان حمایت از مصرف ­کننده داشتند، با بررسی اجمالی پرونده­ های بخش گارانتی متوجه شدند در دوره قبلی، 11 مورد مجوز گارانتی تعویض از سمت این اتحادیه صادر شده که صاحبین این مجوزها، پروانه کسب خود را در رسته فروش دریافت کرده بودند! بنابراین در اولین قدم، این مجوزها باطل شدند. علاوه بر این با توجه به شکایات متعدد ثبت شده از یکی از شرکت­ هایی که در دوره قبل موفق به اخذ جواز گارانتی شده بود، بررسی­ هایی به عمل آمد و متوجه شدیم که این شرکت کالای تقلبی را با گارانتی به ظاهر معتبر در بازار عرضه می­ نموده است، لذا اقدام به ابطال مجوز این شرکت کردیم. سپس با بازبینی دقیق پرونده گارانتی تمام واحدهای صنفی، متوجه شدیم که مدارک خیلی از این پرونده ­ها ناقص است. طی نامه نگاری با ایشان موضوع را به اطلاع رساندیم. برخی به سرعت پرونده خود را تکمیل نمودند و بعضی دیگر اقدامی انجام ندادند. بالطبع نام دسته دوم از سایت اتحادیه حذف شد تا مصرف­ کننده به اشتباه کالای خود را در دستان ناامن ایشان نسپارد.

در قدم بعدی، سازمان حمایت از مصرف­ کننده، ارزیابی اولیه تمام شرکت­ های درخواست دهنده جواز گارانتی را به این اتحادیه سپرد، چرا که سازمان­ های مرتبط با سازمان استاندارد بالطبع متخصص ارزیابی واحدها بر اساس معیارهای ایزو می باشند، اما تنها اتحادیه است که می­ تواند به صورت دقیق، نوع پشتیبانی، میزان تخصص تعمیرکاران و ساختار فنی ایشان را بررسی کند.

باید اعلام کنم که به وسیله این اعتبار، اتحادیه با تمام نیرو در این زمینه به فعالیت خود ادامه داده و اجازه نمی­ دهد افرادی که قادر به اثبات توانایی خود در این زمینه نیستند، با سودجوییِ خود خوشنامیِ شرکت­های معتبر حوزه IT را لکه دار کنند.

از بدهی صد میلیون تومانی و پرداخت جریمه های خودرو تا حساب های شفاف

محمد فرجی با بیان اینکه در مصاحبه اولِ گزارشِ عملکرد، عدد 111 میلیون و دویست و هفتاد و چهار هزار تومان به عنوان تراز ماهانه تا پایان مرداد ماه 98 به عنوان بدهی اتحادیه به اتاق اصناف تهران عنوان شده بود، در زمینه وضعیت مالی و حسابداری اتحادیه تاکید کرد: با ساماندهی اسناد حسابداری مشخص شد که اتحادیه فناوران تا پایان شهریور ماه سال 1398، مبلغی معادل 520,499,292,1 ریال به اتاق اصناف تهران بدهکار بوده و مانده حساب در آن زمان تنها 30 میلیون تومان بود. لذا هیئت مدیره می ­بایست با وجود صد میلیون تومان بدهی از پس هزینه­ های خود نیز برمی ­آمد که این امر غیرممکن می ­نمود!

به منظور تسویه این بدهی، ما در وهله اول مجبور به فروش خودروی اتحادیه شدیم و در زمان فروش دریافتیم که خودِ این خودرو بیش از یک میلیون تومان جریمه پرداخت نشده داشته که با توجه به اینکه تاریخ جریمه ­ها مشخص و مربوط به روزهای تعطیل بود، واضح بود که استفاده این خودرو کاملاً شخصی بوده اما پرداخت جریمه های آن، از هیئت مدیره سابق برای صنف به یادگار گذارده شده است! علی ایحال بخشی از این بدهی به این صورت تسویه شد.

همانطور که حتماً در طی یک سال گذشته و با رفت و آمد به اتحادیه متوجه شدید، همیاری­های دریافتی توسط هیئت مدیره مستقر، تنها به یک شماره حساب به نام اتحادیه واریز می­شده. از هیچ کس وجه نقد، کالا یا سکه به عنوان همیاری قبول نشده و نخواهد شد و تمام آمار حسابداری این اتحادیه کاملاً روشن است.

به علاوه در حال حاضر مشغول پیاده­ سازی نرم ­افزار جدید تحت وب اتحادیه هستیم که تا یک ماه آینده به مرحله نهایی رسیده و بهره­ برداری از آن ممکن خواهد شد. سایت اتحادیه نیز در حال به روز رسانی­ست و امکان اتصال این دو در آینده نزدیک محقق خواهد شد تا مراجعین بتوانند مراحل تشکیل پرونده را به صورت آنلاین دنبال کنند.

بسته شدن ثبت سفارش همزمان با معضلات بی سابقه رسته کافی نت

فرجی در خصوص مشکلات 6 ماهه نخست سال گفت: در اوایل این نیم­سال من به شدت درگیر معضل بسته شدن ثبت سفارش ­ها بودم، بارها با سازمان های مختلف نامه نگاری کردم، در جلسات متعددی حاضر شدم، در جلسه­ ای با آقای کیوان گردان به بحث درباره این موضوع و ارائه راهکار در این خصوص پرداختم و در پی این جلسه طی گفتگوی تلفنی با آقای صادقی نیارکی و آقای یدالله صادقی نتایج این دیدار و معضلات حاضر را به اطلاع ایشان رساندم و در نهایت این صحبت ها نتیجه داد، معضلات حل شد و سازمان صمت در تعامل با اتحادیه، خواستار آن شد که شماره ثبت سفارش اعضا با تایید اتحادیه به دست ایشان برسد تا روال کاری به سرعت انجام پذیرد.

در همین دوران بر اساس حکم دیوان عالی عمومی استان البرز، ثبت اظهارنامه ها برای اولین بار در طی مدت متمادی به صورت انحصاری در اختیار پیشخوان های دولت گذاشته شد. با پیگیری ها و جلسات متعدد من در این خصوص، این انحصار توسط سازمان امور مالیاتی لغو شد و اجازه ثبت اظهارنامه بر روی هر آی پی به صورت نامحدود داده شد. چون در این مدت اندک و شرایط بحران زده، انجام هیچ عمل دیگری ممکن نبود. اما این پیگیری ها همچنان تا شکستن حکم این دیوان برای سال آینده ادامه دارد.

فرجی ضمن اظهار خشنودی از اینکه روابط اتحادیه با سازمان­ های ذی ربط گسترش پیدا کرده، توضیح داد: در سالیان گذشته، عدم ایجاد تعامل میان سازمان ­های مرتبط با حوزه کاری اتحادیه و هیئت مدیره سابق، سبب شده بود که راه برای انجمن­ ها و تشکل­ های موازی باز شده و هر یک به فراخور رسته فعالیت خود، تلاش­ های پراکنده­ ای در خصوص امور مختلف انجام دهند.

اما دقیقاً در این روزهای سخت، لزوم وجود مرجعی رسمی و واحد که نماینده تمام رسته ­های صنف بوده و با اختیارات قانونی خود در تمام سازمان ­ها، معتبر شناخته ­شود، احساس شد.

بدیهیست که ما چنانچه در این یک سال مشاهده شد از تمام توان خود برای هموار ساختن مشکلات استفاده خواهیم کرد؛ و طبیعتاً در این مسیر از کمکرسانی همکاران عزیزمان نیز خرسند خواهیم شد.

تقدیر از همراهان همیشگی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، در آخر ضمن قدردانی از کارمندان اتحادیه به دلیل تحمل سختی­های شرایط بحرانی کرونا در 6 ماهه اول سال 99 و حضور مستمرشان اعلام کرد: پرسنل اتحادیه که در حال حاضر کاملاً بر اساس شایستگی هایشان در جایگاه خود باقی مانده اند و به اقرار اعضا و تمامی ارگان های مرتبط با این اتحادیه، از اخلاق گراترین و کارآمدترین و دقیق ترین کارمندان اصناف می باشند، حتی در شرایطی که اکثر ادارات تعطیل و یا به دورکاری مشغول بودند، به دلیل احساس مسئولیت خود در قبال صنف و جلوگیری از به تعویق افتادنِ کار اعضا، خطرها را به جان خریده و در اتحادیه حاضر شدند و متاسفانه دو نفر از ایشان هم در طی همین ایام، درگیر این بیماری شدند که خوشبختانه آن را پشت سر گذاشتند و دوباره به تیم ما پیوستند.

و همچنین باید از برادران عزیزم، اعضاء ارجمند هیئت مدیره،  تشکر ویژه ای داشته باشم که در طول این مدت، همیشه کنار من ایستادند و من در همراهی ایشان بسیار آموختم.

به امید آنکه همه با هم در مسیر اخلاق و عدل، خانه صنف را به مکانی سرشار از پیشرفت و ترقی تبدیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *